خجسته:حذف تعریف رجل سیاسی‌ومذهبی از طرح اصلاح قانون انتخابات

همدان نامه

همدان پایتخت تاریخ وتمدن

خجسته:حذف تعریف رجل سیاسی‌ومذهبی از طرح اصلاح قانون انتخابات

امیر خجسته در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، از حساسیت و بینش پاک و مقدس دانشجویان نسبت به مسائل کشور، منافع نظام و به ویژه دغدغه‌ دانشجویان در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری قدردانی کرد و گفت: خدا را سپاسگذاریم که دانشجویان ما تا به این حد نسبت به مسائل کشور، مردم و نظام حساسند و استقلال جنبش دانشجویی نیز از امتیازات و ویژگی های فعالیت‌های دانشجویان محسوب می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث اصلاح قانون انتخابات که این روزها در مجلس مطرح است، افزود: در زمان صدارت پورمحمدی بر وزارت کشور، وی نامه‌ای را در خصوص نواقص و اشکالات قانون انتخابات تنظیم کرده و خدمت رهبر معظم انقلاب ‌فرستاد، رهبر انقلاب نیز با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت آن، موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ارجاع می‌دهند تا نواقص انتخابات به بحث گذاشته شده و سیاست گذاری شود.

خجسته اضافه کرد: نظام انتخابات دارای نواقص و اشکالاتی بوده که همین عامل موجب نامه‌نگاری پورمحمدی به رهبر انقلاب شده است و همه مسئولان نظام و نخبگان کشور بر ضعف قانون انتخابات تاکید دارند.

وی در ادامه با توضیح چرایی ورود مجلس به این مبحث، گفت: طبق اصل ۱۱۶ قانون اساسی نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قانون مشخص می‌کند و این کار بر عهده مجلس است.

قانون انتخابات نیازمند به روز شدن بود
رییس کمیسیون شوراها افزود: ضرورتی که موجب ورود مجلس و مشخصاً کمیسیون شوراها و امور داخلی به بحث اصلاح قانون انتخابات شد لزوم به روز شدن قانون انتخابات با توجه به تحولات و تجارب و نیازهای جدید و بهره‌گیری از قوانین مترقی برخی کشورها بود و انجام تکلیف برای اصلاح قانون به هیچ وجه به مفهوم زیر سوال بردن صحت انتخابات های قبلی نیست.

خجسته با اشاره به فعالیت چشمگیر این کمیسیون برای تدوین و آماده‌سازی اصلاحیه قانون انتخابات، تصریح کرد: نزدیک به ۴ ماه با افراد مجربی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها و بعضاً شورای نگهبان و برخی از صاحب نظران و کارشناسان جلسات تخصصی در این خصوص برگزار شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در توضیح بیشتر فعالیت‌های این کمیسیون ادامه داد: در بحث اصلاح قانون انتخابات اعضای کمیسیون شوراها و بویژه آقای محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس نقش بسیار عمده‌ای ایفا کرد، ضمن اینکه زاکانی هم مواد گوناگونی را پیشنهاد داد.

شورای نگهبان در آماده‌سازی پیش‌نویس طرح اصلاح قانون انتخابات شرکت کرد
وی ضمن اشاره به جلسات خود و اعضای کمیسیون شوراها با شورای نگهبان و آیت‌الله جنتی برای ایجاد هماهنگی در آماده‌سازی پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات، افزود: ما تلاشمان این بود که قانونی خوب و اثرگذار را آماده کنیم و یکی از بحث‌ها سن کاندیداهای ریاست جمهوری بود که از نقایص مهم قانون انتخابات است.

وی افزود: مشاهده می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری به یکباره هزار نفر حضور می‌یابند و ثبت نام می‌کنند و از این تعداد ۹۹۵ نفر رد صلاحیت می‌شوند. همین عامل دستاویز تبلیغات غربی‌ها و دشمنان علیه نظام می‌شد که ۹۹۵ نفر رد صلاحیت شده‌اند.

نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: این قانون باید سال‌های قبل اصلاح می‌شد که در این زمینه کم‌کاری و قصور شده بود، لذا اصلاح و بازنگری آن در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به همراه مشورت با نخبگان،دانشگاهیان و حوزویان صورت گرفت و البته قابل نقد سازنده و بدور از هیاهو است.

پیش نویس حذف ماده ۳۵ را به مجلس داده ایم
خجسته ضمن اشاره به اصلاحیه ماده ۳۵ قانون انتخابات یادآور شد: طبق آخرین جلسه‌ای که چند روز پیش و قبل از مطرح شدن این قانون در صحن علنی با شورای نگهبان داشتیم با اعضای این شورا مذاکره شد و طی این مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که ماده ۳۵ قانون انتخابات بحث مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی و شاخص‌هایی که باید ایجاد شود مانند پیشنهاد امضاهای نمایندگان و دیگر موارد آن از قانون انتخابات حذف شود، لذا ما پیشنهاد حذف این ماده را به مجلس دادیم و چون حذف آن با هماهنگی‌ شورای نگهبان است بر رعایت عدم مغایرت با قانون اساسی تاکید داریم.

امیر خجسته تصریح کرد: با توجه به هماهنگی و تامین نظر شورای نگهبان و انطباق با قانون اساسی پیشنهاد حذف ماده ۳۵ قانون انتخابات را داده ایم تا وفاق بیشتری برای تامین این موضوع ایجاد شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره مجدد به دغدغه‌های دانشجویان و نخدبگان و لزوم توجه به آنها گفت: ما در سطح کشور در دانشگاه‌های تهران و قم حضور یافتیم و خیلی از مسائل را با دانشجویان و نخبگان بازگو کردیم و این هم به آن دلیل است که جامعه ما یک جامعه اسلامی است و ما باید از نظرات نخبگان استفاده کنیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  شنبه 18 آذر 1391برچسب:,ساعت 18:36  توسط محمد گلزار